Wednesday, March 13, 2013

alam goreng

alam goreng

Friday, April 20, 2012

Wall Photos | Facebook

Wall Photos | Facebook

Tuesday, January 25, 2011

Orang Asing

Orang Asing

Tuesday, December 21, 2010

Slideshow: The (Golf) Year in Twitter: Golf Digest

Slideshow: The (Golf) Year in Twitter: Golf Digest

Wednesday, March 17, 2010

Three Kick Rule

A big city lawyer went duck hunting in rural North Cowra . He shot and dropped a bird, but it fell int o a farmer's field on the other side of a fence.

As the lawyer climbed over the fence, an elderly farmer drove up on his tractor and asked him what he was doing. The litigator responded, "I shot a duck and it fell in this field, and now I'm going to retrieve it.."

The old farmer Peter replied, "This is my property, and you are not coming over here."

The indignant lawyer said, "I am one of the best trial lawyers in Australia and, if you don't let me get that duck, I'll sue you and take everything you own."

The old farmer smiled and said, "Apparently, you don't know how we settle disputes in North Cowra . We settle small disagreements like this with the 'Three Kick Rule.'

The lawyer asked, "What is the 'Three Kick Rule'?"

The Farmer replied, "Well, because the dispute occurs on my land, I get to go first. I kick you three times and then you kick me three times and so on back and forth until someone gives up."

The lawyer quickly thought about the proposed contest and decided that he could easily take the old codger. He agreed to abide by the local custom.

The old farmer slowly climbed down from the tractor and walked up to the attorney. His first kick planted the toe of his heavy steel-toed work boot into the lawyer's groin and dropped him to his knees!
His second kick to the midriff sent the lawyer's last meal gushing from his mouth. The lawyer was on all fours when the farmer's third kick to his rear end, sent him face-first into a fresh cow pie.

Summoning every bit of his will and remaining strength the lawyer very slowly managed to get to his feet. Wiping his face with the arm of his jacket, he said, "Okay, you old fart. Now it's my turn."

(I love this part)

The old farmer smiled and said, "Nah, I give up. You can have the duck."

When you are educated, you'll believe only half of what you hear.

When you're intelligent, you know which half.

MIMPI DAN TIDUR

Pernahkah anda melihat seseorang itu tidur dengan lena, tetapi tiba-tiba mereka bercakap di dalam tidur atau berkata-kata sesuatu yang tidak difahami, malah ada yang menjerit minta tolong?
Jangan cerita kat orang... Rahsiaaa... hehe.. nenek saya pernah satu malam tengah tidur tiba-tiba menjerit mintak tolong. Lepas tu jatul katil... Kekeke.. dia mimpi panjat pokok mangga dan jatuh pokok (kat depan rumah saya ada pokok mangga)... siap lebam kat kepala macam telur ayam sebab jatuh katil.. kua kua.. berminggu gak nak hilang lebam tuh...

Sejak zaman berzaman tidur menjadi subjek yang menarik untuk dibincangkan. Ada yang berpendapat bahawa mimpi merupakan mainan tidur, ada yang menganggap mimpi adalah mainan syaitan dan ada mimpi yang dianggap sebagai satu perkara yang akan berlaku.

Di dalam pandangan sains, tidur boleh merehatkan badan, tetapi otak manusia tetap menghasilkan gelombang-gelombang secara aktif sebagaimana manusia terjaga. Tidur sangat penting kerana pada waktu ini badan menerima arahan daripada otak untuk proses tumbesaran, pemulihan dan pembelajaran.
Tidur mempunyai peringkat-peringkatnya. Ada pakar yang berpendapat tentang 4 peringkat tidur dan ada yang berpendapat terdapat 5 peringkat. Apa pun tidur yang berperingkat-peringkat ini berkitar seperti satu roda dan setiap kitaran mengambil masa selama 60 minit hingga 90 minit.

Stage 1 dan 2 adalah keadaan dimana proses tidur baru bermula, jantung mula perlahan dan suhu badan mula rendah. Di kala ini, bunyi perlahan masih boleh mengejutkan anda dari tidur.

Stage 3 tidur anda lebih nyenyak. Di dalam keadaan ini, mata anda sudah tidak nampak apa-apa walaupun kelopak mata dibuka. Bunyi yang kuat sahaja boleh mengejutkan anda.

Stage 4 fungsi badan lebih direhatkan. Pernafasan anda perlahan dan terkawal. Anda telah masuk ke peringkat tidur paling nyenyak.

Stage 5 REM (rapid eye movement) - Peringkat inilah dipanggil MIMPI. Mata mula bergerak-gerak mengikut gelombang otak. Walaupun mata bergerak, badan kita tidak bergerak seolah-olah lumpuh. REM mengambil masa di dalam 10 minit untuk kitaran pertama dan semakin lama setelah beberapa kitaran berlalu. Biasanya seseorang mengambil masa 2 jam untuk keseluruhan
stage REM.

Kenapa manusia bermimpi?? Saintis tidak dapat memberi kepastian. Ada berpendapat ia merupakan proses fisiologi badan manusia seperti bernafas dan bergerak. Ada berpendapat bahawa ia adalah proses manifestasi minda di bawah sedar. Ada juga yang berpendapat bahawa inilah masanya otak menyusun memori, membuang mana yang tidak perlu dan merekod mana yang perlu.

Di dalam Islam, mimpi memainkan peranan penting dan sejarahnya pernah dicatit di dalam Al-Quran di dalam Kisah Nabi Yusuf.

"Dan raja berkata, 'Aku melihat dalam mimpi tujuh ekor lembu yang gemuk, dan tujuh yang kurus memakan mereka; dan tujuh tangkai bijirin yang hijau, dan tujuh yang lain kering. Wahai pembesar-pembesarku, putuskanlah kepadaku mimpiku, jika kamu adalah penghurai-penghurai mimpi.'" (12:43)


"Berkata (Yusuf), 'Kamu menyemai tujuh tahun seperti biasa; apa yang kamu tuai, tinggalkanlah ia pada tangkainya, kecuali sedikit daripadanya kamu makan.Kemudian sesudah itu, datang kepada kamu tujuh tahun yang keras yang memakan apa yang kamu menyediakan bagi mereka, semua, kecuali sedikit yang kamu simpan.Kemudian sesudah itu, datang satu tahun yang manusia diberi pertolongan hujan, dan padanya mereka memerah.'" (12:47-49)

Apapun, tidur yang mencukupi sangat penting untuk badan manusia terutama kanak-kanak kerana tidur yang cukup membantu proses pembesaran dan pembelajaran anak-anak.

Walaupun begitu terdapat penyakit seperti "Narcolepsy" satu keadaan di mana seseorang itu selalu mengantuk, sering tidur dan merasakan badan penat dan satu keadaan dipanggil "Insomnia" iaitu penyakit susah nak tidur adalah di antara masalah tidur yang boleh dialami oleh seseorang.

Wallahu A'lam..

Ini lah Wanita

1. Sensitif
Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.

2. Cerewet
Bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala, kadang 2 ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.

3. Halus
Ibarat sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan koyak. Walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab kesalahan, biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM.

4. Ikhlas
Ikhlas seorang wanita tak perlu diragui.

5. Korban
WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi. WANITA amat tabah.

6. Prihatin
Sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.

7. Manja
Walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA. Suka bermanja bukan hanya kepada insan yang bernama LELAKI, namun juga sesama kaum.

8. Ego
WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai.

9. Cinta
CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus.

10. Seks
SEKs bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan satu akal. NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja. LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan satu nafsu. Fungsi lelaki adalah membimbing WANITA.

“Peranan LELAKI dalam kehidupan WANITA adalah sebagai pelindung dan bukan sebagai pemusnah. WANITA diciptakan dari tulang rusuk kiri lelaki dan untuk dipeluk dan dimanja, bukan untuk dikasari. Maka lelaki haruslah memahami HATI dan PERASAAN WANITA”