Wednesday, March 17, 2010

MIMPI DAN TIDUR

Pernahkah anda melihat seseorang itu tidur dengan lena, tetapi tiba-tiba mereka bercakap di dalam tidur atau berkata-kata sesuatu yang tidak difahami, malah ada yang menjerit minta tolong?
Jangan cerita kat orang... Rahsiaaa... hehe.. nenek saya pernah satu malam tengah tidur tiba-tiba menjerit mintak tolong. Lepas tu jatul katil... Kekeke.. dia mimpi panjat pokok mangga dan jatuh pokok (kat depan rumah saya ada pokok mangga)... siap lebam kat kepala macam telur ayam sebab jatuh katil.. kua kua.. berminggu gak nak hilang lebam tuh...

Sejak zaman berzaman tidur menjadi subjek yang menarik untuk dibincangkan. Ada yang berpendapat bahawa mimpi merupakan mainan tidur, ada yang menganggap mimpi adalah mainan syaitan dan ada mimpi yang dianggap sebagai satu perkara yang akan berlaku.

Di dalam pandangan sains, tidur boleh merehatkan badan, tetapi otak manusia tetap menghasilkan gelombang-gelombang secara aktif sebagaimana manusia terjaga. Tidur sangat penting kerana pada waktu ini badan menerima arahan daripada otak untuk proses tumbesaran, pemulihan dan pembelajaran.
Tidur mempunyai peringkat-peringkatnya. Ada pakar yang berpendapat tentang 4 peringkat tidur dan ada yang berpendapat terdapat 5 peringkat. Apa pun tidur yang berperingkat-peringkat ini berkitar seperti satu roda dan setiap kitaran mengambil masa selama 60 minit hingga 90 minit.

Stage 1 dan 2 adalah keadaan dimana proses tidur baru bermula, jantung mula perlahan dan suhu badan mula rendah. Di kala ini, bunyi perlahan masih boleh mengejutkan anda dari tidur.

Stage 3 tidur anda lebih nyenyak. Di dalam keadaan ini, mata anda sudah tidak nampak apa-apa walaupun kelopak mata dibuka. Bunyi yang kuat sahaja boleh mengejutkan anda.

Stage 4 fungsi badan lebih direhatkan. Pernafasan anda perlahan dan terkawal. Anda telah masuk ke peringkat tidur paling nyenyak.

Stage 5 REM (rapid eye movement) - Peringkat inilah dipanggil MIMPI. Mata mula bergerak-gerak mengikut gelombang otak. Walaupun mata bergerak, badan kita tidak bergerak seolah-olah lumpuh. REM mengambil masa di dalam 10 minit untuk kitaran pertama dan semakin lama setelah beberapa kitaran berlalu. Biasanya seseorang mengambil masa 2 jam untuk keseluruhan
stage REM.

Kenapa manusia bermimpi?? Saintis tidak dapat memberi kepastian. Ada berpendapat ia merupakan proses fisiologi badan manusia seperti bernafas dan bergerak. Ada berpendapat bahawa ia adalah proses manifestasi minda di bawah sedar. Ada juga yang berpendapat bahawa inilah masanya otak menyusun memori, membuang mana yang tidak perlu dan merekod mana yang perlu.

Di dalam Islam, mimpi memainkan peranan penting dan sejarahnya pernah dicatit di dalam Al-Quran di dalam Kisah Nabi Yusuf.

"Dan raja berkata, 'Aku melihat dalam mimpi tujuh ekor lembu yang gemuk, dan tujuh yang kurus memakan mereka; dan tujuh tangkai bijirin yang hijau, dan tujuh yang lain kering. Wahai pembesar-pembesarku, putuskanlah kepadaku mimpiku, jika kamu adalah penghurai-penghurai mimpi.'" (12:43)


"Berkata (Yusuf), 'Kamu menyemai tujuh tahun seperti biasa; apa yang kamu tuai, tinggalkanlah ia pada tangkainya, kecuali sedikit daripadanya kamu makan.Kemudian sesudah itu, datang kepada kamu tujuh tahun yang keras yang memakan apa yang kamu menyediakan bagi mereka, semua, kecuali sedikit yang kamu simpan.Kemudian sesudah itu, datang satu tahun yang manusia diberi pertolongan hujan, dan padanya mereka memerah.'" (12:47-49)

Apapun, tidur yang mencukupi sangat penting untuk badan manusia terutama kanak-kanak kerana tidur yang cukup membantu proses pembesaran dan pembelajaran anak-anak.

Walaupun begitu terdapat penyakit seperti "Narcolepsy" satu keadaan di mana seseorang itu selalu mengantuk, sering tidur dan merasakan badan penat dan satu keadaan dipanggil "Insomnia" iaitu penyakit susah nak tidur adalah di antara masalah tidur yang boleh dialami oleh seseorang.

Wallahu A'lam..

0 comments:

Post a Comment